Hoe werkt het?
FAQ

Veelgestelde vragen

 

Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op via 0800 – 580 75 75 of info@uitvaartcompact.nl. Onze medewerkers staan 24 uur per dag voor u klaar.

 

Voor de uitvaart

Is uw naaste overleden in een ziekenhuis of verzorgingshuis, dan kunt u de gewenste uitvaart bij UitvaartCompact regelen zodra een arts het overlijden officieel heeft vastgesteld en een A- en B-verklaring heeft afgegeven.

Bent u de eerste die de overledene aantreft in een andere omgeving, bijvoorbeeld thuis? Bel dan het noodnummer 112 om dit te melden. Er wordt dan gezorgd dat er een arts langskomt. Zodra de arts het overlijden heeft vastgesteld en u hier een A- en B-verklaring van ontvangt, kunt u direct de gewenste uitvaart bij UitvaartCompact bestellen.

Is er vooraf al een UitvaartCompact-uitvaart geregeld?
Meld dan zo spoedig mogelijk het overlijden via 0800 – 580 75 75.

Indien u al afscheid heeft genomen, kunt u het Basis-pakket kiezen. Dat pakket focust zich op de feitelijke uitvaart. Heeft u nog geen afscheid genomen, dan adviseren wij het Essentie-pakket. Dit pakket bevat een opbaring thuis of in één van onze uitvaartcentra waardoor u en uw nabestaanden de mogelijk krijgen om afscheid te nemen. Lees meer over onze uitvaartpakketten.

Een A- en B-verklaring is een verklaring van overlijden. Deze heeft UitvaartCompact nodig om aangifte te doen van overlijden.

De A- en B-verklaring wordt afgegeven door de arts die constateert dat de persoon daadwerkelijk is overleden aan een natuurlijke dood. Is er sprake van een niet-natuurlijke dood (bijvoorbeeld een ongeluk, euthanansie of misdrijf) dan loopt de verklaring van overlijden via de officier van justitie. In dat geval zorgt UitvaartCompact zij alsnog in bezit komt van overlijdingsverklaring om aangifte van overlijden te kunnen doen. Wegens deze extra werkzaamheden brengen wij € 90,- in rekening.

UitvaartCompact maakt onderdeel uit van PC Uitvaart en heeft daarom alle diensten die nodig zijn voor het realiseren van een uitvaart in eigen beheer. Om tegen zulke lage tarieven toch nette uitvaarten te kunnen verzorgen, hebben wij een vast uitvaartpakket opgesteld en besteden wij veel aandacht aan het inplannen van onze UitvaartCompact-uitvaarten. Op die manier kunnen wij optimaal gebruik maken van onze middelen en krijgt u een professionele uitvaart voor een zeer aantrekkelijke prijs.

UitvaartCompact is er voor iedereen die woonachtig is in de UitvaartCompact-regio en bewust voor een nette, eenvoudige uitvaart kiest. Of voor wie prijsbewust is of niet de financiële middelen heeft voor een traditioneel afscheid.

Bij een vooraf geregelde uitvaart dienen wij altijd een melding van overlijden te ontvangen. Regelt u een uitvaart voor uzelf, dan dient u ook de gegevens van een contactpersoon te noteren en deze op de hoogte te stellen van uw wens voor UitvaartCompact. Wanneer u komt te overlijden kan uw contactpersoon dit telefonisch aan ons doorgeven via 0800 – 580 75 75 en regelen wij de uitvaart zoals u aan ons heeft doorgegeven.

Het regelen van de uitvaart

Ja, u kunt ook telefonisch een uitvaart van UitvaartCompact regelen. Onze medewerkers staan 24 uur per dag voor u klaar en zijn u graag van dienst. Voor het telefonisch regelen van een UitvaartCompact-uitvaart via onze medewerkers, brengen wij € 50,- extra in rekening.

De persoon voor wie de uitvaart wordt geregeld, dient woonachtig te zijn in de UitvaartCompact-regio. Woont u niet in deze regio, dan kunt u helaas geen uitvaart voor uzelf vooraf regelen. Wel kunt u een UitvaartCompact-uitvaart regelen voor iemand die wel in ons werkgebied woont. Dit kan zowel voor nu als voor later.

Waarschijnlijk woont u niet in onze UitvaartCompact-regio of verblijft de persoon voor wie u de uitvaart regelt niet in dit gebied. Is dit wel het geval? Neem dan contact op met een van onze medewerkers via 0800 – 580 75 75.

Regelt u een uitvaart via UitvaartCompact, dan betaalt u vooraf, zodat alles direct geregeld is. U ontvangt dan ook geen eindfactuur met onverwachte kosten.

Extra diensten
Indien er na het regelen van de uitvaart alsnog gebruik wordt gemaakt van extra services (bijvoorbeeld het ophalen van de A- en B-verklaring op een later tijdstip omdat deze bij het eerste bezoek nog niet aanwezig was) dan verzoeken wij u deze kosten nog voor de uitvaart plaatsvindt te betalen. Dit geldt ook voor kosten die gemaakt zijn bij een derde partij (bijvoorbeeld langer dan 24 uur verblijf in het ziekenhuis na overlijden).

Catering in uitvaartcentrum
Tijdens een Essentie-uitvaart met opbaring in een uitvaartcentrum kunt u gebruik maken van onze uitvaartcatering (bekijk ons Uitvaartcateringboek (pdf)). De kosten hiervoor dient u vooraf of direct na de uitvaart te voldoen. Wilt u gebruik maken van kleine consumpties? Geef dit dan uiterlijk de werkdag vóór de uitvaart, voor 12:00 uur, aan ons door via 0800 – 580 75 75.

 

Heeft u het sjabloon voor de digitale rouwkaart aangepast, dan kunt u deze zowel digitaal als per post versturen. Wilt u de rouwkaart per post versturen? Print hem dan uit en verstuur de kaart in een envelop naar de nabestaanden van uw dierbare.  Wilt u de kaart digitaal versturen? Sla hem dan op als pdf (zie uitleg bij stap 3) en voeg de kaart als bijlage toe aan uw e-mail.

UitvaartCompact biedt u de mogelijkheid om een digitale rouwkaart op te stellen. Per uitvaartpakket (Basis of Essentie) hebben wij hiervoor 3 sjablonen opgesteld die u vrij kunt gebruiken. Dit valt binnen het Basis- en Essentie-pakket.

Wilt u andere rouwkaarten verzenden? Neem dan contact op met één van onze medewerkers. Zij helpen u graag met het regelen van officiele gedrukte rouwkaarten voor een meerprijs.

Nee, UitvaartCompact maakt gebruik van de uitvaartlocaties van PC Uitvaart. Een begrafenis van UitvaartCompact vindt plaats in Herdenkingspark Westgaarde in Amsterdam. Andere begraafplaatsen zijn helaas niet mogelijk.

Ja, wij kunnen de overledene eerder ophalen of verzorgen. Kies dan tijdens het bestelproces voor een versnelde overbrenging. In dat geval arriveren wij binnen 3 uur. Een versnelde overbrenging kost € 350,- extra.

Nee! Als u vragen heeft, kunt u ons altijd bellen op ons (gratis) telefoonnummer 0800 – 580 75 75. Alleen als u telefonisch een UitvaartCompact-uitvaart bij ons wilt regelen, berekenen wij hiervoor een bedrag van € 50,-.

Bij het inplannen van de uitvaart houden wij zoveel mogelijk rekening met de woonplaats van de overledene. Helaas is onze beschikbaarheid doorslaggevend bij het maken van de keuze voor de uitvaartlocatie.

Als de totaalprijs hoger is dan die van het beschreven uitvaartpakket, dan zijn er extra diensten gevraagd of nodig geweest. Wij berekenen extra kosten voor de volgende diensten:

  • Het telefonisch regelen van UitvaartCompact: € 50,-
  • Versneld ophalen van de overledenen (binnen 3 uur): € 350,-
  • Overledene is zwaarder dan 120 kg: € 300,-
  • Het later ophalen van de A- en B-verklaring (bij afwezigheid): € 150,-

Pas op voor onverwachte verblijfskosten
Indien de overledene zich op een andere locatie bevindt (bijv. in ziekenhuis, zorginstelling, mortuarium) dan berekent de instelling hier verblijfskosten voor. Deze zijn afhankelijk van de instantie. De verblijfskosten voor de eerste 24 uur vergoedt UitvaartCompact. Kosten voor een langer verblijf worden aan u doorberekend. Om deze onverwachte kosten te voorkomen, adviseren wij u ons zo spoedig mogelijk in te lichten bij een overlijden.

 

Indien de overledene zwaarder weegt dan 120 kg mogen onze medewerkers hem of haar niet alleen tillen en dragen. Het inzetten van meer personeel om het overbrengen veilig en respectvol te kunnen verzorgen brengt extra kosten met zich mee. UitvaartCompact brengt hiervoor € 300,- extra in rekening.

Tijdens de uitvaart

Het Essentie-pakket voor begraven of cremeren biedt u de mogelijkheid tot afscheid nemen tijdens de opbaring. Kiest u voor een opbaring in huis dan wordt de overledene in huis verzorgd en in bed opgebaard. Bij een opbaring in ons uitvaartcentrum verzorgen we de overledene daar en wordt uw dierbare tijdens het afscheidsmoment opgebaard in een kist.

Elk uitvaartpakket van UitvaartCompact is inclusief kist.
Deze kist heeft een mooie eikenhouten-print en is gemaakt van geperst hout. Zie afbeelding:

houtkleurige kist

Bij een crematie is dit niet mogelijk. Bij een begrafenis mag u wel mee met de teraardebestelling. Indien u dit wenst, kunt u dit vooraf aangeven.

De uitvaart dient wettelijk plaats te vinden binnen zes werkdagen*. Zodra wij de melding van overlijden ontvangen en u heeft de gewenste uitvaart besteld, gaan wij kijken wanneer wij de uitvaart kunnen inplannen. Dit melden wij u zo spoedig mogelijk.

*) in uitzonderlijke gevallen kan hiervan afgeweken worden. Dit enkel met toestemming van de officier van justitie.

 

In onze uitvaartcentra is het niet toegestaan om zelf meegebrachte consumpties te nuttigen. Dit wegens de strenge hygiëne- en veiligheidsvoorschriften waaraan onze uitvaartlocaties zich houden.

Heeft u gekozen voor ons uitvaartpakket Essentie met opbaring in ons uitvaartcentra, dan kunt u wel consumpties via ons bestellen. Bekijk hiervoor onze uitvaartcatering (pdf met prijzen voor drankjes) en ons Uitvaartcateringboek (pdf met prijzen voor hapjes). Onze uitvaartconsumpties kunt u tot uiterlijk 14:00 uur op de werkdag vóór de uitvaart bestellen via 0800 – 580 75 75. De gemaakte kosten kunt u ter plekke afrekenen op onze locatie.

Tijdens een thuisopbaring bent u uiteraard vrij om zelf voor consumpties te zorgen.

Nee, er zijn geen hapjes en drankjes tijdens de uitvaart. Wel is het mogelijk om bij een Essentie-uitvaart tijdens de opbaring op onze uitvaartlocatie een consumptie te nuttigen. Bekijk hiervoor onze uitvaartcatering (pdf met prijzen voor drankjes) en ons Uitvaartcateringboek (pdf met prijzen voor hapjes). Wilt u hier gebruik van maken? Geef uw keuze dan uiterlijk op de werkdag vóór de uitvaart, voor 14:00 uur, door via 0800 – 580 75 75.

De kosten voor hapjes en drankjes kunt u ter plekke op de uitvaartlocatie voldoen.

Het zelf meebrengen van consumpties is niet toegestaan. Dit in verband met de strenge hygiëne- en veiligheidsvoorschriften waaraan onze uitvaartcentra voldoen.

U bent helemaal vrij om zelf bloemen te plaatsen, zowel bij een thuisopbaring als bij een opbaring op de uitvaartlocatie.

Na de uitvaart

Na een crematie dient de as wettelijk één maand in het crematorium te blijven alvorens u deze kunt ophalen of dat de as wordt uitgestrooid. Kiest u voor verstrooiing over zee, dan regelen wij dat voor u. Heeft u aangegeven de as te willen bewaren, dan kunt u zelf een afspraak maken met het crematorium om de as op te halen. U krijgt de as dan mee in een urn.

Let op: wordt de as niet binnen 6 maanden opgehaald, dan wordt deze alsnog over zee uitgestrooid.

Na de opbaring in ons uitvaartcentrum (bij Essentie) of na de ter aarde bestelling bij een begrafenis is er helaas geen ruimte om na te zitten of iets te consumeren op onze uitvaartlocaties.

Wilt u toch graag nog even nazitten met de nabestaanden, dan adviseren wij u dit te doen in een restaurant of koffiehuis elders of wellicht bij een van de nabestaanden thuis.

Regelt u een uitvaart via UitvaartCompact, dan betaalt u vooraf, zodat alles direct geregeld is. U ontvangt dan ook geen eindfactuur met onverwachte kosten. Zie ook de vraag ‘Wanneer moet ik betalen?’ (onder ‘Het regelen van een uitvaart’).

Neem hiervoor contact op met onze medewerkers via info@uitvaartcompact.nl of 0800 – 580 75 75.
Wij stellen uw mening zeer op prijs en vernemen graag uw reactie. Om die reden ontvangen alle opdrachtgevers enkele weken na de uitvaart een evaluatieformulier. Wij horen graag van u!

Wijzigingen

Nee, helaas is de doorgegeven datum en tijd van de uitvaart bindend. Om de lage prijzen van UitvaartCompact mogelijk te maken, besteden wij veel aandacht aan de planning en is wijzigen niet mogelijk.

Nee, de uitvaartpakketten van UitvaartCompact staan vast en kunnen helaas niet worden uitgebreid met een aulaplechtigheid, kerkdienst of koffiekamer. Wilt u toch een plechtigheid of overige diensten, dan adviseren wij u over te stappen naar PC Hooft Uitvaartverzorging, waar al uw uitvaartwensen mogelijk zijn.

Heeft u UitvaartCompact vooraf geregeld, dan is het gereserveerde bedrag op de persoonlijke depositorekening ook inzetbaar voor een uitvaart van PC Hooft Uitvaartverzorging. Houd er wel rekening mee dat het gereserveerde bedrag niet toereikend zal zijn.

Nee, dat is niet mogelijk. Het bedrag op de depositorekening is gereserveerd voor de uitvaart van de rekeninghouder en kan enkel worden ingezet voor de uitvoering van de bestelde uitvaart via UitvaartCompact of PC Hooft Uitvaartverzorging. Zie ook de algemene voorwaarden.

Wilt u iets wijzigen in een vooraf geregelde UitvaartCompact-uitvaart, dan kunt u contact opnemen met een van onze medewerkers via info@uitvaartcompact.nl of 0800 – 580 75 75 (gratis). Wij staan 24 uur, 7 dagen per week, voor u klaar.

Nee, als u een afscheidsmoment wenst, dan dient u het Essentie-pakket te selecteren. Dit pakket biedt een opbaring thuis of in één van onze uitvaartcentra waar u en andere nabestaanden in kleine kring afscheid kunnen nemen.

Heeft u al een UitvaartCompact-Basis besteld en wilt u toch liever een Essentie-uitvaart? Neem dan contact op met onze medewerkers om de mogelijkheden te bespreken. Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar op 0800 – 580 75 75.

 

denkend beeld
Hulp nodig?
Wij zijn nu bereikbaar!
Bel 0800 – 580 75 75
E-mail ons
Terugbelverzoek
X
E-mail ons

Heeft u een vraag of is iets niet geheel duidelijk? Vul onderstand formulier in en wij komen er zo spoedig mogelijk bij u op terug.

Gelieve dit veld leeg te laten.

X
Terugbelverzoek

Wilt u één van onze medewerkers spreken? Vul uw telefoonnummer in en wij bellen u zo spoedig mogelijk terug.

Gelieve dit veld leeg te laten.

Naam
Telefoonnummer